Wat is jouw antwoord op geweld en onderdrukking als jij daarvan het slachtoffer bent? Die vraag kan alleen in de praktijk worden beantwoord. Munther Isaac, Luthers predikant in de Geboortekerk in Bethlehem en decaan van het Bible College in dezelfde stad, is daar helder over: geweldloosheid, gebaseerd op het liefdesgebod van Jezus van Nazareth zoals dat tot ons komt in de zogenaamde Bergrede.
Hij schrijft dit boek vanachter een scheidingsmuur, in solidariteit met het Palestijnse volk, dat niet gezien en gehoord wordt. Maar hij is niet alleen solidair met hen. Ook Israëlische militairen ziet hij als zijn naasten. ‘De bezetting raakt de ziel van Palestijnen, maar ook van veel Israëli’s. In die zin zijn de laatsten slachtoffers van hun eigen daden van onderdrukking. Op een vreemde manier begon ik in te zien dat ook zij bevrijding nodig hebben, maar niet op dezelfde wijze als de Palestijnen. Voor bezetter en bezette geldt hetzelfde: wij missen ons doel, beeld van God te zijn.’
De boodschap van het boek De andere kant van de muur is luid en duidelijk. Aan de mensen in het Westen – humanist, atheïst, moslim of christen – vraagt hij positie in te nemen. Tenslotte gaat het om de waardigheid van elk mens. ‘Hoor je mij, zie je mij? Ik ben jouw spiegel. Als jij voor mij opkomt, red jij niet alleen jezelf, maar de hele wereld.’
Het is 23 maart 1901. Nederland telt 5,2 miljoen inwoners. Dat werd er minimaal één…
Geweld in een samenleving vormt een fundamentele bedreiging voor de democratische waarden waarop die samenleving…
Op maandag 22 juli bereikte ons het bericht dat Jan Diek van Mansvelt is overleden.…
Ze moest door een ziekte stilgezet worden om te leren wat communiceren is. Communiceren met…
Je kunt het je vast levendig voorstellen: je zit op de fiets en er rijd…